Speedcoaching. Uw probleem opgelost in 20 minuten!

Bruine haren, groene ogen en een stralende lach. Maak kennis met Chris Van de Cloot, uw sparringpartner gedurende twintig minuten. Als expert in peoplemanagement helpt Chris u met een pragmatische oplossing voor uw interactieprobleem. En u hoeft zich er niet eens voor te verplaatsen! De afspraak verloopt via webcam of telefonisch.

Wat is speedcoaching?
Chris Van de Cloot: ‘In tegenstelling tot traditionele coaching behandelen we bij speedcoaching één concreet probleem tijdens één sessie. Gedurende twintig minuten gaan we heel gefocust op zoek naar de pragmatische oplossing. Een voorbeeld. Een werknemer die om half negen moet beginnen, komt systematisch pas om half negen toe om pas een kwartier later echt productief te zijn. U hebt dat jarenlang door de vingers gezien, maar zit er toch wel mee in de maag. Dit is een vraag die met speedcoaching snel kan worden opgelost: Moet u dit gedrag wel aankaarten? Zo ja, hoe pakt u dat aan? Hoe zorgt u ervoor dat de medewerker toch gemotiveerd blijft? Dit lijkt een eenvoudig gegeven, maar toch worstelen sommige notarissen daar mee.’

‘Speedcoaching onderscheidt zich van traditionele coaching op enkele cruciale punten. Die verschillen vormen meteen ook de grootste voordelen ervan. Traditionele coaching is ontwikkelingsgericht. Het beoogt een gedragsverandering. Dat vraagt heel wat tijd en energie van de notaris: er zijn verschillende sessies nodig, de coach of de notaris moet zich telkens verplaatsen, ook buiten de sessies moet de notaris reflecteren over zijn eigen functioneren en hoe hij dat kan optimaliseren. Dat is een lonende investering maar wel arbeidsintensief. Speedcoaching heeft een ander doel. Op twintig minuten zoeken we een pragmatische oplossing voor een concreet probleem. Doordat er gefocust wordt op één onderwerp, is er snel resultaat. En de notaris hoeft zich zelfs niet te verplaatsen. Via de GoToMeeting-tool kunnen we live met elkaar via de pc spreken of telefonisch als het heel snel moet gaan.’

Twintig minuten, is dat niet te kort?
‘Nee’, antwoordt Chris. ‘Het zijn twintig minuten uiterste focus en concentratie. Geen gepalaver over koetjes en kalfjes. Ik check steeds eerst de coachingsvraag: is dit de werkelijke vraag of gaat het eigenlijk over iets anders? Vervolgens stel ik heel gerichte vragen waardoor we meteen naar de kern van de zaak gaan. Het is een vertrouwelijk gesprek waarbij we een gelijkwaardige positie delen. Samen denken we luidop na hoe we het probleem het best aanpakken. Daarbij houd ik rekening met wat er mogelijk is voor de notaris. Ik hoed me ervoor om zelf pasklare oplossingen voor te stellen. Ik initieer wel oplossingen door vragen te stellen. Door een vraag te stellen, krijgt de notaris een andere mindset, gaat hij de problematiek vanuit een andere invalshoek bekijken. En vaak komt hij dan zelf met ideeën om het probleem op te lossen.’
‘Alles wat tijdens de sessie gezegd wordt, blijft onder ons. Het gesprek verloopt onder vier ogen en is honderd procent confidentieel. De notaris mag gerust zijn, ik bespreek zijn probleem met niemand anders.’

Waarom een coach?
Hebt u zoiets van: is daar nu een coach voor nodig? Kan ik zulke zaken niet evengoed met mijn associé of met een collega bespreken? ‘Dat is natuurlijk ook mogelijk’, bevestigt Chris. ‘Maar het voordeel van een coach is dat die er buiten staat. Een coach kan van op afstand met een frisse blik naar de dingen kijken. Het is ook iemand die ervaring heeft met probleemoplossing rond gedrag van mensen. Mijn expertise ligt in peoplemanangement: hoe gaan mensen met elkaar om, wat zijn de mogelijkheden, hoe pak je zaken aan zonder mensen te demotiveren, … . Mijn bedoeling is dat de notaris leert hoe hij het de volgende keer zelf kan aanpakken. Ik stimuleer hem om inzichten te verwerven zodat hij me niet meer nodig heeft. Een goede coach maakt zichzelf op termijn overbodig.’

‘Het is belangrijk dat je, ook niet-urgente, vragen niet laat aanslepen’, zegt Chris. ‘Zodra je irritatie voelt, dan is het eigenlijk al te ver gekomen. Dan is het gedrag al ‘gekweekt’ en moet je iets rechtzetten waarvan de andere het gevoel heeft dat het al lang getolereerd wordt. Zodra je je niet goed voelt bij een bepaalde situatie, dan moet je daar zo snel mogelijk iets proactief aan doen. Als een sparringpartner je daarbij dan een steuntje in de rug kan geven, dan is dat prettig. ’

Hoe gaat het praktisch in zijn werk?
‘Per mail of telefoon spreken we eerst een tijdstip af voor een sessie speedcoaching. Vervolgens ontvangt de notaris een bevestigingsmail met daarin een korte uitleg over hoe de GoToMeeting-tool te gebruiken. Dat is heel simpel. Dankzij die applicatie kunnen we live met elkaar praten, zoals bij een videoconferentie. De notaris moet voor een sessie, installeren inbegrepen, een half uur rekenen. Twintig effectieve minuten daarvan besteden we aan de probleemoplossing. Wie met een zéér dringende vraag zit, kan ook altijd bellen, dan doen we de sessie telefonisch. Dus, meer dan een computer met webcam of een telefoon heeft de notaris niet nodig!’
Moet de notaris op voorhand zijn vraag doorgeven?
‘Dat kan, maar dat moet niet. Als het een complexe vraag is of een vraag met meerdere lagen, dan is het opportuun om ze op voorhand door te sturen. Dan kan ik er al even over nadenken. Nog een voordeel daarvan is dat ik onmiddellijk kan zien of de vraag geschikt is voor speedcoaching. Misschien is het bijvoorbeeld eerder nodig dat ik eens naar het kantoor kom om met de medewerkers te praten? Of misschien gaat het over puur organisatorische of psychologische kwesties? Dan verwijs ik de notaris door naar iemand die beter geplaatst is om hem te helpen.’

‘Na de sessie ontvangt de notaris nog een kort mailtje. Daarin lijst ik een aantal dingen, tips en tricks, op die we besproken hebben. Zo heeft hij nog een tastbare herinnering aan ons gesprek. Ik merk dat men dat apprecieert. Speedcoaching kan immers wonderen verrichten, maar men mag geen wonderen verwachten!’

Welke soort vragen?
‘Heel wat vragen zijn via speedcoaching op te lossen. Maar het gaat altijd om vragen die met interactie tussen mensen te maken hebben. Om een idee te geven, som ik er enkele op:
• Ik vind dat mijn associé minder hard werkt dan ik. Hoe ga ik met die irritatie om?
• Ik heb tijdens een functioneringsgesprek een negatief punt te melden. Hoe pak ik dat het best aan?
• Ons kantoor wil een nieuwe medewerker aanwerven, op welke dingen moet ik letten om de juiste keuze te maken?
• Hoe kan ik de balans werk-privé bewaren? Ik ben geassocieerd om minder te gaan werken, maar het tegendeel is het geval.
• Mijn associé is als titularis al lang bezig. Hoe kan ik mij beter profileren zodat de medewerkers en cliënten mij als een volwaardig notaris aanzien?
• …

Interesse in speedcoaching?

Contacteer Chris Van de Cloot op het nummer 0479 33 05 99 of via mail: chris@actitude.be


Tekst: Bo Bogaert – Foto’s: Bart Azare

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s