“Wij zijn in de eerste plaats zussen, dan pas associés”

We mogen notaris Stefaan Laga dankbaar zijn. Dankzij hem is de notariswereld de zussen Claeys rijker. Onafscheidelijk werkten Saskia en Priscilla hard aan hun droom: samen een kantoor runnen in Brussel. Een intrigerend gesprek met twee straffe dames en ja… met heel wat geschater.

Saskia wist al tijdens de tweede kandidatuur rechten dat het notariaat iets voor haar was. Priscilla heeft nog even over de advocatuur getwijfeld, maar uiteindelijk trok de notariële stage haar over de streep. Beiden liepen ze stage bij notaris Stefaan Laga in Izegem. ‘Door de aimabele manier waarop hij met zijn cliënten omging en zijn goed georganiseerd kantoor, helemaal mee met de laatste technologieën, besefte ik dat het notariaat toch wel mijn ding was’, vertelt Priscilla. ‘Tot dan wist ik niet dat het notariaat zo dynamisch was. Bovendien kon hij mensen motiveren en inspireren als geen ander. Het is daar dat ik besliste om de weg van het notariaat in te slaan.’ Saksia beaamt. ‘Notaris Laga was een zeer goede stagemeester. Als een vader heeft hij ons de liefde voor het notariaat doorgegeven.’

Omdat hun Frans beter kan, besluiten de zussen naar de hoofdstad te trekken. Ze zoeken een kantoor waar er plaats is voor hen beiden, maar dat lukt in eerste instantie niet. ‘Direct een invasie van ons twee, dat was een beetje te veel van het goede’, lacht Priscilla. Saskia gaat bij notaris Béatrice Remy in Sint-Joost-ten-Node aan de slag, Priscilla bij de geassocieerde notarissen Frank Depuyt en Isabelle Raes in Molenbeek. Enkele maanden later kan Priscilla toch ook op het kantoor van notaris Remy terecht. Intussen rijpt hun plan om samen een kantoor over te nemen verder. Ze realiseren zich dat het in hun belang is om zoveel mogelijk ervaring op te doen en gaan terug elk op een ander kantoor werken. ‘Doordat wij geen notarisouders hebben om op terug te vallen voor dossiers, organisatie, management, personeelsbeleid … wisten we goed dat het allemaal van onszelf moest komen. En dat wilden we ook! Daarom zijn we bewust naar verschillende kantoren getrokken om bij te leren over aanpak en organisatie zodat we dat konden toepassen in ons eigen kantoor’, vertelt Saskia.

Eric Neven
Priscilla kwam in 2011 op het toenmalige kantoor van notaris Eric Neven terecht. Een mooie opportuniteit, zou blijken. Eric Neven zocht een overnemer, het kantoor ligt in het zuiden van Brussel, is makkelijk bereikbaar, vlakbij het park, met een internationaal cliënteel, … Het was voor de zussen onmiddellijk duidelijk dat ze daar zouden starten. ‘En ja, met Eric…’ Priscilla maakt haar zin niet af, maar het geschater van de zussen zegt genoeg. ‘Met Eric is alles heel smooth verlopen. Eens ik plaatsvervangend notaris was, was Eric “gone with the wind…”. En enkele weken later was Saskia hier.’

‘Ik heb veel bijgeleerd van Eric tijdens de twee jaar dat we samenwerkten. Ik was in het begin enorm gefocust op de materie: studeren, lezen … Bij Eric lag de nadruk daar minder op. Hij maakte altijd tijd voor een praatje met de cliënten. Door hem zo bezig te zien, ging ik begrijpen hoe belangrijk mensen dat vinden. Hij heeft me geleerd om op een solidaire manier met cliënten om te gaan. Wederzijdse empathie is de basis voor vertrouwen. Je akte moet pico bello in orde zijn, maar uiteindelijk is een goed relatie nog belangrijker.’

Zussen en collega’s
Mijn eigen zus in gedachten, suggereer ik dat het niet altijd even gemakkelijk moet zijn om met je zus samen te werken? ‘Dat gaat met vallen en opstaan’, bevestigt Priscilla. ‘Wij hebben dezelfde werkvisie, we zijn enorm gedreven en geboeid door ons vak. Maar daarnaast hebben we elk onze persoonlijkheid en ons leven naast het werk. Voor ons was het enorm belangrijk om altijd op dezelfde golflengte te zitten. Daarom hebben we ons van in het begin laten bijstaan door een coach. Aanvankelijk was het de bedoeling dat die het kantoormanagement zou bekijken, maar al snel werd duidelijk dat we eerst bij onszelf moesten beginnen: hoe zien wij de zaken? Hoe staan wij tegenover elkaar? Dat was een hele klus!’
‘Het belangrijkste is dat wij zussen zijn. En niets op het werk mag dat ooit in gevaar brengen. Als leiders van een minibedrijfje moeten we samen beslissingen kunnen nemen. We moeten aan hetzelfde zeel trekken, dan pas kunnen we vooruit gaan. In het begin gingen we vaak naar onze coach. Nu gaan we om de zoveel tijd nog eens om te kijken of we nog steeds op dezelfde golflengte zitten. Het is goed dat een buitenstaander daar mee over waakt’, vult Saskia aan.

Hebben de zussen na de werkuren ook nog contact met elkaar? ‘Tegenwoordig is dat minder’, zegt Priscilla. ‘Toen we beiden in een ander kantoor werkten, spraken we in het weekend geregeld af. Maar nu wordt er tijdens de week al heel veel gezegd (lacht).’
‘Maar we zijn wel met z’n tweeën op reis geweest! Na het drukke jaar, met de moeizame overname en associatie, hadden we dat écht verdiend. En niemand die dat beter besefte dan wijzelf’, lacht Saskia. ‘We zijn met z’n tweetjes een week naar de zon getrokken, vooral om bij te slapen.’

Bij mijn volgende vraag (wat vinden jullie de positieve kanten van het beroep?) blijkt meteen hoe goed georganiseerd de zussen zijn. Ze halen een lijstje boven. ‘Wij zijn nogal praatgraag’, bekent Saskia lachend, ‘om ons niet helemaal te verliezen hebben we op voorhand gebrainstormd wat voor ons de belangrijkste positieve punten zijn.’

‘Bovenaan staat de vertrouwensrol die een notaris heeft’, begint Priscilla enthousiast. ‘Mensen komen met vragen en issues naar je toe die een grote impact hebben op hun leven. Als notaris kun je het gekregen vertrouwen vervullen door het juiste advies te geven. Als cliënten dan met een gerust hart naar huis gaan, dan geeft dat veel voldoening.’
‘Het is ook heel fijn dat we bij de belangrijkste en leukste momenten in de mensen hun leven mogen zijn: een eerste aankoop, een huwelijkscontract, de oprichting van een vennootschap…’, vult Saskia aan.
‘En tot slot ons derde punt, dat deels ook de reden is waarom we in Brussel notaris wilden zijn: de internationale contacten. Wij ontmoeten mensen van over de hele wereld. Zij vertellen ons hoe het er in hun land aan toegaat en waarom ze toch voor België kiezen. Naast de buitenlandse cliënten is er nog de samenwerking met de buitenlandse notarissen. Deze extra dimensie maakt het soms vermoeiend, maar wel uiterst boeiend.’

Na de positieve punten komen we automatisch bij de minder aangename punten. Weer wordt het spiekbriefje bovengehaald en de top drie verduidelijkt

‘De overgang van werknemer naar manager van een klein bedrijf, is niet vanzelfsprekend’, verklaart Saskia. ‘Het vraagt heel wat tijd en energie om als notaris je plaats te vinden in verschillende situaties. Wij zijn nog steeds onze weg aan het zoeken. Cliënten leggen als het ware hun leven in jouw handen. Het is normaal dat het je bezighoudt of je hen op de juiste weg hebt gezet.’ ‘Daarom overleggen we, bij de minste twijfel, altijd’, licht Priscilla toe. ‘Meestal voelen we de dingen op dezelfde manier aan. We zijn zeer voorzichtig. Niet ongewoon voor jonge, beginnende notarissen. We zoeken de zaken tot op het bot uit en dan gaan we er te goeder trouw volledig voor.’

Bij het tweede puntje aangekomen roepen Saskia en Priscilla ‘Tijdrovend!’ in koor. ‘We blijven enthousiast, maar bon…’, zegt Priscilla veelbetekenend. ‘Onze droom is uitgekomen, maar nu moeten we weer tijd maken voor een leven naast het werk. Je kunt wel zeggen dat de cliënten veeleisend zijn, dat de dossiers zwaar zijn en de veranderende wetgeving lastig is. Maar omdat je zo van je werk houdt, doe je dat jezelf ook een beetje aan. In het begin kan dat niet anders, je moet er volledig voor gaan, maar nu moeten we onszelf verplichten om ook nog iets daarnaast te doen.’

De totale eindverantwoordelijkheid sluit het rijtje af. ‘Als medewerker sta je garant voor je eigen dossiers. Als notaris zit je met velen rond de tafel die elk op hun manier werken, maar moet jij wel ondertekenen. Daarin moet je de gulden middenweg vinden. Je kunt je eigen lat niet aan anderen opleggen. Als het werk goed gedaan is en de cliënten zijn tevreden, dan moeten wij ook tevreden zijn’, legt Priscilla uit. ‘Maar dat vraagt een hele aanpassing.’

Is er een verschil tussen de oude en nieuwe generatie notarissen?
‘Wat ik een meerwaarde vind’, zegt Priscilla,’ is dat wij recent het volledige parcours hebben afgelegd. Wij zijn zelf jaren medewerker geweest. Wij weten dat het tijd en energie vraagt om mooie dossiers aan de notaris af te leveren. Wij weten dat ‘een simpele verkoop’, nooit simpel is. Je moet zelf alles een keer doen om te weten wat het inhoudt.’

‘Je kantoor draait op je medewerkers. Als notaris doe je enorm je best om alles juist te doen, maar als je medewerkers geen kwaliteit afleveren, dan mag je nog zo’n goede notaris zijn… Daarom complimenteren wij onze medewerkers heel vaak’, vervolgt Priscilla, ‘In totaal zijn wij met acht vrouwen. De enige man heeft de boot verlaten (hilariteit alom). Hoewel onze medewerksters Eric erg graag mochten, zijn ze nu ook zeer tevreden. Alé, die indruk hebben we toch (lacht). Ze zijn content omdat wij hen uitdagen. We leggen de lat niet hoger, maar anders. Mensen hebben een uitdaging nodig in hun beroep en daar letten wij op. Dat draagt bij tot de goede sfeer op kantoor. Er is geen onderliggende frustratie of wrevel. Er is ook geen drempel. Wij maken tijd om met elkaar te praten.’

‘Wij stellen onszelf ook veel in vraag,’ zegt Saskia. ‘Waar kunnen we bijschaven om het in de toekomst nog beter te doen? Het is niet altijd de medewerker die iets over het hoofd gezien heeft. Je kantoor moet goed georganiseerd zijn. Je moet faciliteiten voorzien zodat je medewerkers goed en snel kunnen werken. De toekomst van ons beroep ligt ook daar: jezelf in vraag stellen en openstaan voor vernieuwingen. Zoals eRegistration. Je moet niet zuchten dat je dat er moet bijnemen, nee dat zal wel zijn voordelen hebben.’


Tekst: Bo Bogaert – Foto’s: Bart Azare

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s